De Berg van de Angst (2020)

English:
Imagine a physical place between life and death. A mountain as a place of pilgrimage, for anyone who has lost someone or fears the end. A mountain that you can climb, visit and leave again. Inspired by this mountain, theatre-maker Tim Hammer examines his greatest fear: our mortality. In De Berg van de Angst (The Mountain of Fear) we follow a lifelike doll during her last journey on earth. In combination with classical guitar, three puppeteers make her dance as if her life depended on it.

Set design:
Originally the set design was a large, white triangle combined with two large stands for the audience to take place on. Due to Covid-19 a lot of alterations to the scenography had to be done. Eventually instead of a shape on set the directors asked for a void. I got inspired by death's 'nothingness' so I created a large oval shaped pool that reflects vigorously. This way I like to think of the reflection as an echo of a person who can't let go of life,  trapped in another dimension. 


CREDITS:
Concept & direction: Tim Hammer 
Final direction: Floor van Leeuwen 
Cast: Roel Goedhart (gitaar), Suze van Miltenburg, Ruben Mardulier  en Tim Hammer  
Set design: Juliette Mout  
Costumes: Eleftheria Lavdaki 
Technics & lighting design: Edwin Smits 
Advice: Ulrike Quade
Puppetdesign & craftmanship: Matt Jackson 
Photography: Erik Franssen & Edwin Smits

De Berg van de Angst is een coproductie van KASKO (voorheen Kameroperahuis) en De Nieuwe Oost. Tim Hammer maakt deze voorstelling naar aanleiding van zijn eigen reis naar de Japanse berg van de angst, en speelt mee als één van de drie poppenspelers. De Berg van de Angst is de tweede voorstelling in het kader van zijn Nieuwe Makers traject van Fonds Podiumkunsten bij KASKO en Ulrike Quade Company. Binnen dit traject doet hij onderzoek naar een nieuwe vorm van muziektheater en poppenspel, geïnspireerd op het Japanse traditionele Bunraku poppentheater.

Exhale (2020)

EXHALE
(This video is a work in progress. It will be launched in February 2021.)

For this video I made the costume design. 
The film is about being trapped inside one's body and learning to adapt to new circumstances. The video is partly shot under water, so that was a nice challenge designing a costume that would behave properly and would add movement.
 The director asked specifically for fringes in the costume, so I imagined a sea anemone. To prevent the dancer from appearing as a toreador, I radomly added different types of fringes, creating a little underwater landscape in the costume. 

CREDITS 
Director: Moniek van der Kallen 
DoP: Erwan van Buuren 
Dancer: Alicia VerdĂș MaciĂĄn 
Costume design: Juliette Mout 
Muah: Mirjam Venema 
Producer: Dyzlo Film

Heisenberg (2019)

“Midden op een hectisch, overvol station, ziet Georgie Alex en ze kust hem in zijn hals. Dit indringende moment dwingt de twee vreemden ertoe zichzelf op het spel te zetten. Eigenlijk zijn ze niet op zoek naar iets en zeker niet naar iemand. Toch gaan ze tot hun eigen verrassing een ontdekkingsreis aan naar elkaar, naar zichzelf en naar wat het leven hen nog te bieden heeft. Ze proberen een manier te vinden om te leven met de obstakels die de weg naar vrijheid en geluk blokkeren.

De Britse toneelschrijver Simon Stephens schreef een stuk zoals hij nooit eerder deed. Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg koesterend, experimenteert hij vrijuit met Georgie en Alex. Hij creëert een humoristisch, muzikaal en energiek universum, een wereld vol levenskracht die loskomt als je het onvoorspelbare omhelst. Kan een liefdesrelatie op latere leeftijd onderzocht worden via een wetenschappelijk principe?

De Nederlandse bewerking van Heisenberg brengt Hans Croiset, Elsie de Brauw en Johan Simons voor het eerst samen. Hiermee komt een lang gekoesterde wens van de drie theatericonen uit. De scherpzinnige vertaling van Ariane Schluter voedt de chemische reactie tussen Croiset en De Brauw. “



Team:
Tekst Simon Stephens Vertaling Ariane Schluter Regie Johan Simons Met Elsie de Brauw & Hans Croiset Decorontwerp Marc Warning Lichtontwerp Axel Dikkers Geluid Marcel Janssen Kostuums Elsie de Brauw i.s.m.kostuumatelier Theater Rotterdam Regieassistent Gilles Groot Techniek Sidney van Geest, John Thijssen Rekwisieten Juliette Mout Productieleider Jimmy-Pierre de Graaf Marketing & Communicatie Clint van der Hartt Pers Dieke vand der Spek In coproductie met Stichting GoneWest Weergaloos Campagnebeeld Lonneke van der Palen i.s.m. Vruchtvlees

Headroom (2020)

In Headroom nemen theatermakers Boogaerdt/VanderSchoot en Erik Whien je mee op een visuele reis door de duisternis, op zoek naar de ruimte tussen waarneming en verhaal. Kun je in het donker meer zien dan in het licht?

Headroom is een hallucinerende beeldentrip, opgebouwd rond de indringende geluidscompositie van Wessel Schrik. In het donker, daar waar het onderbewustzijn regeert en verhalen ontstaan, verschijnen en verdwijnen levende tableaus. Herkenbare situaties opgebouwd uit alledaagse objecten en mensfiguren. Maar de beelden hebben iets bevreemdends en ze spelen met onze perceptie.





Foto’s Wikke van Houwelingen en Sanne Peper


Team:
Idee/concept Suzan Boogaerdt, Bianca van der Schoot en Erik Whien 
Regie Bianca van der Schoot 
Met Suzan Boogaerdt, Joep van der Geest, Sanne den Hartogh, Bianca van der Schoot en Erik Whien 
Met medewerking van Peter de Graef 
Scenografie Marloes en Wikke 
Rekwisieten Juliette Mout 
Geluidscompositie Wessel Schrik 
Kostuums Lotte Goos 
Licht Gé Wegman 
Regieassistent Floor Houwink ten Cate 

Droefgeest (2015)

FILM – Geleid door een mindfulness-meditatie blikt een ruimtevaarder terug op een pijnlijk moment uit zijn jeugd: toen zijn beeld over zijn vader veranderde door diens depressie. De krachtige gorilla voor wie hij zijn vader ooit aanzag, ging verloren door de komst van een demon.
Voorvloeiend uit het feit dat de vader van filmmaker Angelo Raaijmakers een tijd lang aan een zware depressie leed, maakte hij de film ‘Droefgeest’.






Credits:

Regie & scenario
 Angelo Raaijmakers

Cast
 Gilles Goorden, Dorus van der Meer, Igor Vrebac

Cinematografie 
Joris Bulstra

Gaffer 
Antonio Martinez Urbina

Montage
 Mieneke Kramer

Kostuums
 Juliette Mout

Viewings & Selecties:
- Go Short International Film Festival Nijmegen
- Official selection Verona International Film Festival
- Eindhovens Film Festival 
- Meet Your Maker! Film Festival (Brussel & Amsterdam)
- Uitkort! Amsterdam
- Open Doek Festival Rotterdam
- Uitmarkt! Amsterdam
- Nominatie Bn de Stem Cultuurprijs 2016
- Bunker Cinema Den Haag
- Solar Cinema Tilburg

Bunker 599 (2016)

Het geluid van een continu razende snelweg. Een doorgezaagde bunker uit de Tweede Wereldoorlog. Een historische plek in de Nieuwe Hollandse Waterlinie, middenin de natuur, omringd door de schemering. Met een totaalbeleving van moderne dans en locatietheater brengt dansgezelschap In Motie een ontroerende ode aan Bunker 599.

De bunker werd in 1940 gebouwd als schuilplaats voor de Tweede Wereldoorlog en onderging onlangs een architectonische verandering. Samen met haar dansers smelt choreografe Meta Rooding deze dubbele laag in de geschiedenis van het bouwwerk samen met hedendaagse podiumkunst; een unieke symbiose tussen dans en locatie in de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Foto’s: Richard Beukelaar


Credits:

Concept en choreografie
Meta Rooding

Dans
Jagoda Bobrowska
Marleen van Uden
Suzanne Zeegers
Ymke Fros
Margot Weeda

Muziek
Lennart Siebers

Kostuums
Juliette Mout

Fotografie
Richard Beukelaar

Productie
Stijn Belder

Communicatie
Linde Arts


SPRUIT 2020

The artistic staff of Kasko (formerly known as Kameroperahuis) are given a week to create short scenes and performances. Sometimes the results are the start to complete performances. At the end of the week they will present the results during the SPRUIT event. As a visitor, you walk from one performance to another at unknown behind-the-scenes locations in the Odeon theatre in Zwolle.







Participants:
Anne-Maartje Lemereis (Componist, Pianist); CĂ©line Hoex (Regisseur); Juliette Mout (Scenograaf); Kenza Koutchoukali (Regisseur); Laurien van Rijswijk (Actrice); Merlijn Runia (Mezzosopraan); RenĂĄn Zelada (Componist); Roel Goedhart (Gitarist); Sara van Gennip (Schrijfster); Erik Franssen (Fotograaf campagnebeeld); Annemarie Bakker (Productieleiding);

Vertel nog eens over de oorlog (2016)

“Tijdens de bevrijding was er een Duitse soldaat binnengekomen die een geweer op alle aanwezigen in de schuilkelder had gericht en vroeg: waar zijn die Amerikaanse soldaten? De onderduikers hadden hem met grote ogen aangekeken en Ă©Ă©n een van de kleinen was per ongeluk tegen hem aangelopen. Ze was aan de overkant van de straat naar de wc geweest en tussen de fluitende bommen door de schuilkelder binnengerend. Het was een wonder dat ze niet direct werd neergeschoten en ze het allemaal overleefden.”

Deze en andere anekdotes worden verteld door de twintig acteurs van Theatergroep GRAS. Vertel nog eens over de oorlog is gebaseerd op interviews die de spelers hebben afgenomen met Nijmegenaren die de oorlog bewust hebben meegemaakt. In de voorstelling zijn de manuscripten van de gesprekken vertolkt door de hedendaagse jongere generatie.






Credits:
regie en productie Nicky Ebbeng 
onderzoek en co-productie Elky Rosa Gerritsen 
randprogrammering en co-productie Sarah Mulder 
scenografie Juliette Mout 
cast een jonge groep acteurs van 16 tot 30 jaar 
fotografie/ tentoonstelling portretfotografie Colette Lukassen

Meer informatie over de voorstelling:

Het Apeldoornsche Bosch residentie

In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug.
Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was. Centraal stond de vraag: moet ik vluchten of blijven? Met behulp van regisseur CĂ©line Hoex, componist Stan Verberkt en kostuumontwerper Juliette Mout hebben de studenten tijdens een residentie in twee weken tijd zelf een voorstelling gemaakt om dit vergeten verhaal te vertellen. In de vorm van een theaterroute namen de studenten het publiek mee terug naar de gebeurtenissen uit 1943.




Credits:

Regie: Céline Hoex ; Scenografie: Juliette Mout Muzikale coach: Stan Verberkt  Productieleiding: Annemarie Bakker Spel/zang/muzikale uitvoering:Lotte Pierik (student Codarts); Judith Boesen (student Codarts); Maxime SchrÀder (student ArtEZ muziektheater); Ischa Heijnen (student ArtEZ muziektheater); Rosa Berman (student ArtEZ muziektheater); Leander van Geffen (student HKU muziek en technologie); Jitte van Veen (student HKU muziek en technologie)
Foto's: Iris Oost Fotografie

Mede mogelijk gemaakt door CODA Museum Apeldoorn en KASKO, huis voor muziektheater